Отже, один із ризиків – це секстинг, або обмін власними фото-, відео- та текстовими матеріалами інтимного характеру із застосуванням сучасних засобів зв’язку: мобільних телефонів, комп’ютерних мереж, електронної пошти, соціальних мереж, месенджерів. Відповідно до світової статистики, він поширений серед 20% підлітків, вони отримували або надсилали зображення інтимного характеру в мережі та стикалися з пов’язаним із ними шантажем.
Наступний ризик – онлайн-грумінг, побудова дорослими або групою дорослих осіб довірливих стосунків із дитиною з метою сексуального насильства онлайн чи в реальному житті. Злочинці можуть додаватися дитині у друзі, розсилати особисті повідомлення, переглядати сторінки дітей і шукати серед них таких, яким бракує любові й турботи вдома. Через таке психологічне пригнічення та страх дитини більшість випадків онлайн-грумінгу залишається прихованими й не доходять до слідчих органів.
Одним із найрозповсюджених ризиків є кібербулінг – систематичне цькування та вчинення насильства за допомогою сучасних мереж. Він може відбуватися в соціальних мережах, месенджерах, іграх, мобільних телефонах. За статистикою, в Україні 29% опитаних підлітків були жертвами кібербулінгу.
Надмірне захоплення комп’ютерними іграми належить до ризиків. Воно впливає на недостатній розвиток соціальних контактів дитини. Багато онлайн-ігор дозволяють гравцеві взаємодіяти з іншими за допомогою текстового чи голосового чату, тож дитина може піддаватися загрозам, образам, а часом може брати участь у знущанні над іншими. Це захоплення може змішувати відчуття реальності та фантазії.
Щоб розпізнати чи потрібна дитині допомога, зверніть увагу на такі фізичні зміни: дитина виглядає невиспаною, і на уроках чи перервах може засинати; скарги на головний біль чи біль у шлунку; швидка втрата ваги чи її набирання; помітні самоушкодження на тілі. Щодо психічних змін, то варто реагувати, коли дитина розсіяна, тимчасова втрата пам’яті (забуває свої дії чи слова), регресія поведінки – коли дитина поводить себе, наче вона молодша за свій вік, страх чи нервовість дитини, агресивні прояви без причини, зниження якості навчання. Соціальні зміни: дитина віддаляється від однокласників; виглядає депресивною; прогулює школу; дитина видалила всі профілі у соціальних мережах.
Ключові правила допомоги:
1. Поговорити з дитиною, вибравши місце, де її комфортно;
2. Заспокоїти дитину тим, що ви поруч і дитина зараз знаходиться у безпеці;
3. Будьте терплячі, пам’ятайте, що ця розмова може бути дуже страшною для дитини. Багато злочинців погрожують тим, що станеться щось страшне;
4. Дитина потребу підтримки без осуду чи критики;
5. Вирішення ситуації потребує включення як адміністрації школи, так і батьків дитини;
6. Якщо школі спільно з батьками не вдалося вирішити проблему, то потрібно звернутися до правоохоронних органів.
Матеріал підготовлено із використанням довідника «Рекомендації щодо онлайн-безпеки для вчителів, психологів та керівників шкіл».
Немає коментарів:
Дописати коментар